خمیرمایهٔ گفت‌وگویی دلچسب

اگر تمام بخش‌های مرتبط با گفت‌وگو را قطعاتی از پازل گفت‌وگو بنامیم، بی‌شک «سلامت روان» زیربنای ساختمان گفت‌وگو به حساب می‌آید. از آنجایی‌که پرداختن به این موضوع، حوزه‌ها و پرسش‌های متعددی را به دنبال می‌آورد؛ شرح مفصل ارتباط سلامت روان و گفت‌وگو را به آینده موکول می‌کنم. فعلا در این مجال محدود، به تبیین نقش بنیادی پایش و بهبود سلامت روان در تغییر کیفیت گفت‌وگو می‌پردازم.

سلامت روان ارتباطی وارونه با اضطراب دارد: هرچه اضطراب زمان‌برتر و شدیدتر باشد، اوضاع روانی‌مان هم دورتر از سلامتی کامل است. از طرفی خلاقیت عنصری تعیین‌کننده در ساختن یک گفت‌وگوی موثر است. اضطراب را می‌توان بزرگ‌ترین سد راه خلاقیت و مانعی برای بروز مهارت‌های ارتباطی دانست.

تمام مهارت‌های لازم برای ساخت دیالوگی ثمربخش، گرم و مستمر، هم‌زمان با پرورش سلامت روان رشد می‌کنند. فردی با روان سالم می‌تواند تصمیم‌های درست‌تری بگیرد؛ می‌تواند تشخیص بدهد که برای ارتباط‌گرفتن و رسیدن به هدف‌های فردی و جمعی، نیاز به آموختنِ تمرین‌محورِ مهارت‌های نوشتن، تسلط کلامی، فن بیان، خوب‌شنیدن، جزئی‌نگری، شوخ‌طبعی و البته بداهه‌پردازی در کلام و رفتار دارد.

این گفتار را در خوشهٔ زیر جمع‌بندی می‌کنیم:

 

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *